Lonkan, polven ja nilkan ongelmat

Olemme jalkojemme päällä joka päivä, minkä vuoksi jalkojen täytyy olla kunnossa!

Lonkka- ja polvinivelen ongelmista yleisin on nivelrikko, joka oireilee aluksi rasitukseen liittyvänä jomotuksena, mutta vähitellen muuttuen untakin haittaavaksi kivuksi. Suomalainen käypähoitosuosituskin linjaa, että hoidossa tärkeää on terapeuttinen harjoittelu ja liikunta, jotka lievittävät kipua ja parantavat toimintakykyä. Hierontaa sekä fysikaalisia hoitoja, kuten sähkö- ja ultraäänihoitoa kannattaa kokeilla kivun lievityksessä.

Etenkin palloilulajeihin liittyvä ongelma on nilkan ja polven nivelsidevammat, joista pelätyin on ehkä polven eturistisidevamma. Nivelsidevammojen fysioterapiassa, on vamma leikattu tai ei, huomio pitää kohdistaa vamma-alueen asento- ja liikeaistin kehittämiseen, jotta se palaa vähintään vammautumista edeltävälle tasolle ja turvallinen paluu lajin pariin on mahdollista.

Liikkujalle tuttuja ovat myös rasitusvammat. Alaraajan lukuisista jänteistä voi tulehtua tai muuten vaurioitua toistuvan rasituksen vuoksi periaatteessa mikä tahansa, mutta tyypillisiä ovat ns. juoksijan polvi, hyppääjän polvi ja akillesjänteen tulehdus. Tietyissä lajeissa, kuten jääkiekossa, tavataan usein nivusalueen vammoja. Kaikissa rasitusperäisissä vammoissa tärkeää on huomioida suoritustekniikka sillä vamman taustalla voi olla kuormitusvirhe. Jänteiden vammojen lisäksi tyypillisiä rasitusvammoja ovat erilaiset rasitusmurtumat, limapussien tulehdukset, kantakalvon tulehdus ja säären etuosassa "penikkatauti".